Základní informace
- Název stavby: D1 modernizace – úsek 19, Exit 141 Velké Meziříčí západ – Exit 146 Velké Meziříčí východ
- Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR, Čerčanská 2023/12, 140 00 Praha 4
- Zhotovitel stavby: Metrostav a.s., divize 4
- Projektant: Viapont, s.r.o. + Pragoprojekt, a.s.
- Nosná konstrukce (NK): Ocelový spojitý trám uzavřeného průřezu s horní ortotropní mostovkou
- Délka NK: 426,1 m
- Rozpětí mostu: 80 + 110 + 135 + 100 = 425 m
- Šířka mostu: 29,5 m
- Výška mostu: 77,5 m
Most Vysočina
Most Vysočina (D1-178 v km 144,2) je hlavním objektem modernizace úseku 19 dálnice D1. Jedná se o trámový most o 4 polích celkové délky 425 m. Nosnou konstrukci tvoří ocelový komorový nosník s ortotropní mostovkou vážící téměř 6 tisíc tun. V rámci modernizace bude mostovka rozšířena v obou jízdních směrech o 75 cm, tj. z 11,75 metrů na 12,5 metru. Rozšíření mostovky bude provedeno pouze na vnitřních konzolách směrem do vnitřního zrcadla mezi oběma konstrukcemi. K zesílení hlavní nosné konstrukce dojde nad vnitřními podporami a v obou krajních polích. Na mostě proběhne také nová protikorozní úprava povrchu a sanace spodní stavby mostu.
Příčné a podélné řezy
- Vzorový příčný řez – Stávající stav
- Podélný řez – Nový stav
- Vzorový příčný řez nosná konstrukce – Nový stav
Proč modernizujeme D1?
- Zastaralý technický stav vozovky po více než čtyřicetiletém provozu.
- Vznikající komplikace v dopravě při opravách (aktuálně je možné vedení dopravy jen ve 3 pruzích, což při opravách vyvolává dopravní omezení a kolony).
- Velmi špatný technický stav mostů.
- Nevyhovující stav odbočovacích a připojovacích pruhů.
- Nevyhovující stav záchytných zařízení (někde jsou zastaralá, jinde dokonce chybí).
- Častá kolizní místa a nebezpečné překážky (stromy nebo kamení).
- Chybějící telekomunikační sítě a optické kabely (například absence moderního optického kabelu pro obsluhu hlásek SOS).
- Úzké krajnice zvyšující nebezpečí v dopravě při odstavení autobusů nebo nákladních vozidel.
- Chybějící odstavné zálivy v částech stoupání vozovky dálnice (na dálnici nejsou ideální možnosti odstavení vozidel v místech, kde není odstavný pruh).
- Zastaralý systém odvodnění dálnice (špatný vliv na životní prostředí, riziko nebezpečí nehody při jízdě za deště a námrazy).
Více informací o modernizaci D1 naleznete na webu ŘSD ČR.