Martin Študlar (31 let)
Víte, co ve stavařské hantýrce znamená pojem „curbking“? Jde o nejstarší systém silničních obrubníků, resp. speciální odvodňovací žlábek… Mimo pokládku cementobetonového krytu a monolitických žlabů má právě instalaci těchto curbkingů na starosti Bc. Martin Študlar, který je stavbyvedoucím na Středisku betonových vozovek.
Od mala sice tíhnul k architektuře a výškovým budovám, ale po absolvování základní školy nastoupil na Střední průmyslovou školu stavební v Plzni. „Tam jsem poprvé přičichl k dopravním stavbám, které mě zaujaly. A tak, když jsme se ve třetím ročníku dělili do oborů, vybral jsem si právě dopravní stavby jako předmět mého dalšího studia,“ říká Martin.
Následně vystudoval bakalářský program na ČVUT v Praze (Fakulta stavební, obor Konstrukce a dopravní stavby) a vzpomíná na svou první velkou stavební akci… „Šlo o rekonstrukci hangáru z II. světové války v pražských Letňanech. To ale ještě nebylo u Metrostavu. Bohužel, celá tato zakázka byla špatně připravena a firma, pro kterou jsem tenkrát pracoval, nebyla vůbec způsobilá pro tuto činnost. Ještě ve zkušební době jsem raději tuto společnost opustil. Myslím, že ten hangár není dodnes hotový,“ říká dnes již náš stavbyvedoucí, který tak vyzdvihuje nutnost precizní koordinace na staveništi.
„Na úseku modernizované D1 s mostem Vysočina se nám to plně dařilo. V rámci této zakázky jsme pokládali nejen beton od externích dodavatelů, ale částečně jsme si betonovou směs vyráběli v naší mobilní betonárně sami. Bylo důležité, aby dodávky betonu byly nepřetržité a v požadovaném množství. I proto jsme z důvodu špatné dopravní situace v okolí Velkého Meziříčí zvolili i noční betonáže. Ta je ale vždy o něco náročnější, než práce za denního svitu,“ vysvětluje Martin a u této příležitosti si vzpomněl na svou první zakázku v Metrostavu…
„Premiéru si vybavuji naprosto přesně. Jednalo se rekonstrukci cementobetonového krytu na dálnici D1 u města Rousínov na Moravě, kde jsem nastoupil jako technik. Poprvé v Česku se zde zkoušel tzv. vymývaný beton. Neměl jsem s touto technologií žádné zkušenosti, ale to tenkrát skoro nikdo. Nakonec jsme (po řadě pokusů a omylů) vše vyladili téměř k dokonalosti a dnes si myslím, že patříme k nejlepším v tomto oboru,“ dodává náš kolega, který se v Metrostavu podílí i na rozšíření odpočívky u motorestu a benzinové stanice Střechov na 52. km D1.