Lenka Sýkorová (29 let)
„Každý den je ve stavařině nevšední“
Exkluzivní mužská záležitost? To už ve stavebnictví dávno neplatí. Na stavbách silnic a dálnic se daleko častěji prosazují i šikovné inženýrky a další odbornice. Jednou z nich je i vystudovaná inženýrka Lenka Sýkorová, která odpovídá za hospodaření miliardové modernizace. Co to znamená v praxi? „Jako ekonomka projektu zodpovídám za hospodaření projektu během výstavby, nákladový controlling, tvorbu kalkulací, rozpočtů a finančních harmonogramů. Do mé agendy spadá také kontrola došlých faktur a vystavení výnosových faktur spolu se všemi podklady podávané investorovi. Podstatná je samozřejmě spolupráce s lidmi z projektového týmu. Spolu se všemi členy týmu se snažíme stavbu nejen kvalitně a včas postavit, ale i dosáhnout co nejlepšího hospodářského výsledku,“ říká Lenka.
Do Metrostavu nastoupila hned po škole a D1 by měla mít svým způsobem v krvi. Studovala stavební fakultu v Brně, pracuje v Praze a jako ekonomka nabrala zkušenosti na dvou předchozích modernizacích D1, jež má divize 4 za sebou. A proč právě Metrostav, když je v Brně řada bližších stavebních firem? „Studovala jsem management stavebnictví a zaujala mě možnost uplatnit některé teoretické znalosti ze školy,“ říká Lenka Sýkorová s tím, že práce na ostře sledovaných stavbách ji baví. „Nemám ráda stereotyp a na takhle velkých stavbách se každý den něco děje. Navíc mám štěstí na kolegy, na něž se mohu spolehnout, a to je klíč ke kvalitně odvedené práci.“
A jak se řídí ekonomika úseku za 1,58 miliardy korun? Je jasné, že s sebou nese různá rizika a problémy v průběhu výstavby. Harmonogram je našlapaný a klíčová je interní i externí komunikace. „Důležité je vše si správně zorganizovat, mít přehled a systém v jednotlivých stavbách. Jako klíč ke správnému řízení stavby vidím týmovou spolupráci. V neposlední řadě musí být nastavená správná komunikace také s investorem a subdodavateli,“ je přesvědčená Lenka. „Řešení těchto specifických situací Vás posune vždy o krok dál. Aktuálně mám za sebou dvě modernizace D1 a každá z nich byla něčím specifická. Díky této pestrosti jednotlivých staveb se učím řešit stále nové situace,“ dodává ekonomka modernizačního týmu na D1.